fredag den 17. oktober 2008

Kolibrier


Ved et tilfælde blev jeg opmærksom på kolibriernes artsrigdom. Jeg skulle finde et emne at tale om til en spansktime, og da jeg netop den morgen så en BBC-udsendelse om kolibrier, blev det mit emne. Og det blev starten på en mere vidtgående interesse for disse små vævre fugle, end jeg tidligere havde haft.


Jeg har altid haft en opfattelse af, at kolibrierne udelukkende levede i den sydamerikanske regnskov, men det er ganske forkert. F.eks. Equadorian Hillstar lever helt oppe ved snegrænsen.











La chuquirahua - Ecuadorian hillstars eneste fødekilde i 4-5000 meters højde på skrænterne af vulkanerne Tungurahua og Chimborazo i Equador.








El Tungurahua var i øvrigt i udbrud i 2007 - få måneder efter at min datter var i området.

Ingen kommentarer: